Direct naar hoofdinhoud
Drukke weg met verkeersborden, waaronder een blauw bord met witte pijl naar links, snelheidslimiet van 80 km/u, en een viaduct.

Om veilig, snel, toegankelijk en duurzaam te reizen naar, door en vanuit Overijssel stimuleren we goede (inter)nationale verbindingen en willen de bestaande mogelijkheden hiervoor optimaal ontwikkelen en inzetten. 

Goede en veilige bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra is van groot belang voor onze economie. De opgaven voor woningbouw, duurzame mobiliteit met het STOMP principe (stappen, trappen, OV, mobiliteitsdiensten, privéautogebruik), en ruimtelijke keuzes vragen om een integrale afweging voor nieuwe investeringen in het wegennet.

Meerjarenprogramma Wegen

De Wegenvisie uit de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) is uitgewerkt in de rapporten Referentiekader economische bereikbaarheid en Aanpak knelpunten economische bereikbaarheid kernnet auto. Deze worden komende periode vertaald in een Meerjarenprogramma Wegen met een meer integrale beleidsafweging, gekoppeld aan het in opstelling zijnde Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP). Hieraan wordt ook een, in overleg op te stellen, beoordeling en prioriteringssystematiek gekoppeld. 

Een belangrijk risico dat we zien is dat investeringen door het Rijk in de verbetering (doorstroming en verkeersveiligheid) van Rijkswegen in Overijssel uitblijven of worden gepauzeerd. Oorzaken zijn:

  • tekort aan investeringsbudget door oplopende kosten voor instandhouding;
  • forse kostenstijgingen, en
  • tekort aan personeel.

Stikstofopgave

Daarnaast speelt de stikstofopgave bij veel projecten. Dit speelt ook bij aansluitingen op Rijkswegen voor de wegbeheerders van de aansluitende wegen. Samen met onze regionale partners maken wij ons er hard voor dat het Rijk zich houdt aan bestaande afspraken en dus blijft investeren in de verbetering van de Rijkswegen in Overijssel.