Meer fietsers op de F35 Enschede
Op woensdag 17 juni 2024 werd het nieuwste gedeelte van de fietssnelweg F35 tussen Enschede Centrum en Twekkelerveld geopend. Door de twee fietsbruggen is het mogelijk om in één stuk van station Enschede richting de Universiteit Twente, Kennispark, station Hengelo en andersom te fietsen. Met de gedragsactie werden fietsers gestimuleerd om voor deze nieuwe route te kiezen in plaats van de route die men gewend was.
Acties
De gedragsactie had twee concrete doelen:
- Informeren over de beschikbaarheid van de F35.
- Het gewoontegedrag van fietsers doorbreken, zodat zij in de toekomst via de F35 fietsen.
De totale gedragsactie bestond uit drie onderdelen:
- Informeren (See & Think) 17 – 28 april, hierbij werden via diverse communicatie uitingen aangegeven wanneer de F35 beschikbaar was en dat deze route een comfortabeler alternatief is dan de Hengelosestraat. Ook werden op straat op de beslissingspunten tijdelijke bewegwijzeringsborden aangegeven van deze nieuw beschikbare route.
- Motiveren (Do) 29 april – 12 mei. Om fietsers te motiveren om de nieuwe route te fietsen, zijn chocoladerepen uitgedeeld als beloning op de F35 waarbij ook informatie is gedeeld over een nieuwe uitdaging in de fietsapp. In de fietsapp Enschede Fietsstad kunnen extra punten worden verdiend als deze nieuwe route wordt gebruikt.
- Herinneren (Care) 13 – 26 mei: Via diverse social media berichten en online advertising is opnieuw aandacht gevraagd voor de veranderde situatie en het comfort van de F35. Daarnaast is een korte video in samenwerking met een fietsfluencer gemaakt om te beschrijven hoe snel en comfortabel de nieuwe route is.
Resultaat
Aan de deelnemers van de F35-uitdaging in de Fietsapp is een korte enqueteenquête gestuurd. De actie werd door deze deelnemers beoordeeld met 7,5. In de periode van de gedragsactie leefde het onderwerp over de F35 erg, waardoor de timing van de gedragsactie passend was.
Uit de analyse van de Fietsapp data bleek verder dat er een verschuiving van verkeer van 20% is opgetreden en een toename van het aantal app gebruikers. Berichten (en advertenties) via social media, MUPI’s, bewegwijzeringsborden en Huis-aan-huis columns waren de meest opvallende communicatiemiddelen waarbij mensen de actie hebben gezien.
Dit project is het resultaat van een samenwerking tussen de gemeente en provincie en mede mogelijk gemaakt door een subsidie van provincie Overijssel.
Aanbevelingen: De eerste uitdeelacties vielen in de vakantieperiode, waardoor het rustiger was dan gewenst, bij uitdeelacties zorgen sandwichborden of een andere vorm van extra (fysieke) communicatie dat we beter zichtbaar zijn buiten het promotieteam om.
Voor meer informatie over de resultaten kan per e-mail het evaluatierapport worden opgevraagd.
Contact
Heeft u vragen over Verkeersinzicht Overijssel? Kijk op onze contactpagina of stuur ons direct een e-mail.