3D Tripping car
De 3D-Tripping Car laat deelnemers (18-24 jaar) met een VR-bril ervaren wat autorijden onder invloed van alcohol of drugs betekent. In een virtuele wereld rijden ze naar een feestje, gebruiken een middel (alcohol, xtc, paddo’s of cannabis) en rijden onder invloed terug. Onderweg komen ze gevaarlijke verkeerssituaties tegen, die vaak verkeerd aflopen. Zelfs bij goed rijden volgt een aanhouding door de politie
Overige informatie
De deelnemer krijgt een VR-bril op en stapt in een virtuele omgeving waarin ze de effecten van alcohol, XTC, Paddo’s of Cannabis ervaren. Op deze manier ervaren ze op realistische wijze de effecten en hoe gevaarlijk dit kan zijn. Toeschouwers kunnen via een scherm meekijken naar wat de deelnemer in de simulatie ziet. Dit maakt de les interactief en aantrekkelijk voor een groter publiek. Na afloop van de simulatie gaan de deelnemers in gesprek met het campagneteam. Hierbij bespreken ze wat ze hebben geleerd, welke fouten ze mogelijk hebben gemaakt en hoe ze risico’s in het echte verkeer kunnen voorkomen. De sessie wordt afgesloten met een samenvatting van de belangrijkste leerpunten en tips om veiliger thuis te komen na een avondje uit.
Het campagneteam is continu aanwezig om de simulator te begeleiden en uitleg te geven over de activiteit. Daarnaast leggen zij tijdens de interactie met de leerlingen de nadruk op belangrijke verkeersveiligheidsthema’s, zoals de risico’s van snelheid, afleiding of andere onderwerpen die specifiek voor de gekozen simulator van toepassing zijn.
Leerdoelen
Het doel van de 3D-Tripping Car is om mensen bewust te maken van de effecten van alcohol en drugs in het verkeer. Tijdens de 3D-Tripping Car campagne ervaren jongeren in de praktijk de gevaren van rijden onder invloed via een Virtual Reality-simulatie met een Oculus Rift-bril. In deze simulatie maken de jongeren de keuze om alcohol of drugs te gebruiken en rijden vervolgens onder invloed terug naar huis, waarbij ze gevaarlijke verkeerssituaties tegenkomen die specifiek zijn afgestemd op het gebruikte middel. De theoretische kennis over de risico’s van rijden onder invloed wordt vervolgens gegeven door het campagneteam, dat na de simulatie met de jongeren in gesprek gaat. Het campagneteam bespreekt de effecten van de gebruikte middelen, legt de gevaren van rijden onder invloed verder uit, en helpt de jongeren de ervaring beter te begrijpen. Zo wordt de simulatie als praktijkervaring gekoppeld aan de theoretische uitleg, waardoor jongeren zowel de gevolgen van hun keuzes ervaren als de kennis opdoen om veilig verkeersgedrag te ontwikkelen.
Contact
Heeft u vragen over Verkeersinzicht Overijssel? Kijk op onze contactpagina of stuur ons direct een e-mail.