Veilig uitgaan = veilig thuiskomen
De theaterworkshop Veilig uitgaan = Veilig thuiskomen bestaat naast videoclips, reactietesten met alcoholsimulatiebrillen, feitenkennis en een quiz, grotendeels uit interactief theater. Professionele acteurs gaan aan de hand van praktijkgerichte scènes op een leuke maar indringende wijze met de scholieren (14-16 jaar) om. Hoe kom je wel of niet veilig thuis?
De scholieren worden als “regisseur” betrokken bij het oplossen van de scenes. Hierbij staat het aanspreken op onverantwoord en risicovol gedrag centraal. Dat dit al moeilijk genoeg is, zal door de actieve rol van de scholieren tijdens de theaterworkshop Veilig uitgaan = Veilig thuiskomen duidelijk worden.
Acties
Na een kort welkomstwoord door de gespreksleider volgt een korte introductie over uitgaan in het eigen woongebied om de betrokkenheid van scholieren bij het onderwerp te activeren en ervaringen te horen. Vervolgens worden actuele feiten over alcoholgebruik en verkeer gepresenteerd. Tevens wordt lachgas in het uitgaansleven besproken. Aan de hand van een aantal stellingen over veilig uitgaan volgen korte discussies over uitgaan.
Daarna volgt een filmpje van een ongeval waarbij jongeren zijn betrokken. Dit speelt in op de vaardigheid om emoties te kunnen uiten. Vervolgens richt de theaterworkshop zich op oefening door een praktische simulatie met alcoholbrillen.
Per voorlichtingsronde mogen jongeren de bril opzetten en moeten ze een opdracht uitvoeren (bal overgooien en parcours lopen). Op deze manier is duidelijk te zien wat alcohol met coördinatie en richtingsgevoel doet. Wanneer de acteurs plotseling de voorstelling starten, worden scenes uit de praktijk nagespeeld. Van huiskamer tot de kroeg. De problemen waar de acteurs tegenaan lopen moeten tijdens de voorstelling gezamenlijk met de jongeren worden opgelost. De acteurs laten altijd in eerste instantie zien hoe je je onveilig kunt gedragen. Vervolgens proberen ze samen met de leerlingen tot de juiste gedragsoplossing te komen teneinde veilig thuis te komen. Dit vereist natuurlijk verschillende vaardigheden van de scholieren; eigen standpunt kunnen relativeren en zich kunnen verplaatsen in een ander en waardering tonen naar anderen. Als ouderwetse afsluiter wordt door een quizmaster afgesloten met de enerverende ‘Alcohol Afval Quiz’. Dit om te bezien of de opgedane kennis kan worden toegepast.
Leerdoelen
Het hoofddoel van Veilig uitgaan = Veilig thuiskomen is: Jongeren zijn zich bewust van de gevaren van rijden onder invloed van alcohol (drugs en lachgas etc.) en weten dat zij anderen (leeftijdsgenoten) kunnen aanspreken en sturen in het bewustwordingsproces.
Subdoelen zijn:
- Jongeren kennen de belangrijkste schadelijke effecten van alcohol op het lichaam en de gevolgen voor de verkeersveiligheid (feiten).
- Jongeren krijgen zelfvertrouwen in het aanspreken van leeftijdsgenoten op onverantwoordelijk gedrag met betrekking tot alcohol en verkeersveiligheid.
- Jongeren zijn gemotiveerd (handelingsperspectief) om niet met alcohol op aan verkeer deel te nemen (fiets/scooter/auto) en kunnen een oplossing bedenken (bijvoorbeeld laten ophalen door een ouder, taxivervoer of carpooling met oudere leeftijdsgenoten).
Contact
Heeft u vragen over Verkeersinzicht Overijssel? Kijk op onze contactpagina of stuur ons direct een e-mail.